Wat is programmeren?

Programmeren is het geven van instructies aan een computer. Computerprogramma’s bestaan uit verschillende lagen instructies die er samen voor zorgen dat opdrachten worden uitgevoerd, zodat jij je filmpje kan kijken of een spelletje kan spelen.

In zo’n filmpje of spel zitten ook weer allemaal instructies en wij gaan beginnen met het ontdekken van die instructies. Kun jij die gebruiken om je eigen spel of film te maken?

Programmeren gebeurt meestal in een programmeertaal, veel talen lijken op elkaar, maar zijn net even anders. We gaan kennis maken met verschillende talen die gebruikt worden en komen er zo achter dat de talen best wel op elkaar lijken!

Wat gaan we doen?

We gaan Scratch gebruiken om een eigen spel te maken. Kies samen met je team een held en wat zijn missie is. Eerst bedenken we hardop wat er allemaal moet gebeuren in het spel, niets gaat automatisch dus alles moet worden ingevoerd. Wat moet er gebeuren om je held precies te laten doen wat je wil?

Als je je spel helemaal hebt geprogrammeerd kun je hem op internet terugvinden zodat je hem thuis met vrienden kunt spelen.

Als je de Scratch-programmeertaal kent, dan is het heel makkelijk om te snappen hoe echte programmeertaal werkt en daarom gaan we ook een stapje verder. We duiken in echte broncodes.

Kiezen

Vind je het moeilijk kiezen tussen Robotica en Programmeren?
Logisch! Het is allebei heel leuk.

Heb je vragen over de cursussen, dan kun je altijd een email sturen.

Niels@coderminds.nl

Programmeren is de toekomst

Programmeren is niet langer voor dat kleine groepje fanatiekelingen die op hun zolderkamer of in de garage een projectje uitwerken. Niet voor niets zijn de grootste en waardevolste bedrijven van de wereld werkzaam in de Informatie Technologie. Of, anders gezegd, zijn de bedrijven die werkzaam zijn in de Informatie Technologie het grootst en meest succesvol.

Gelukkig hoeft niet iedereen programmeur te worden of een professorentitel in de kunstmatige intelligentie te behalen. Veel vaker, blijkt nu al, is samenwerking en goede communicatie veel belangrijker dan het beschikken over alle kennis.
Een systeembeheerder kan met één telefoontje naar de expert een ‘error’ verhelpen, zolang hij of zij goed kan uitleggen wat er aan mankeert. Dit vereist dus basiskennis, inzicht en vooral communicative vaardigheden.

Basiskennis in programmeren geeft kinderen een voorsprong op de toekomst en is volgens CoderMinds dus van onschatbare waarde.

Verder denken dan muis en toetsenbord

Programmeren heeft niet alleen met muis en toetsenbord te maken, veel computers of processors werken met andere input. Om creatieve ideeën uit te werken, is het belangrijk om buiten de standaard computer opstelling te denken. Om dit creatieve denkproces te stimuleren maken wij gebruik van MakeyMakey. Een “Input-device”, waarmee de leerlingen hun programma op ongebruikelijke manier kunnen aansturen. Bijvoorbeeld met bananen, een natte doek of een houten potlood.

Leren programmeren

Programmeren is hip, programmeren is de toekomst, programmeren is voor iedereen. Maar programmeren is vooral heel erg leuk! Het is een ontdekkingsreis die steeds naar nieuwe uitdagingen leidt. Door op de juiste manier te beginnen met programmeren kunnen onze leerlingen op enthousiaste wijze hun kennis uitbreiden, die de rest van hun leven van pas kan komen.

Programmeren is niet alleen het snappen van een taal, het is een manier van denken om een programmeertaal te begrijpen. Zodra kinderen dit doorhebben zijn de mogelijkheden eindeloos om dit in te zetten om de meest fantastische resultaten te behalen.